Hoe zit dat nu met vitamine C en het Coronavirus?

De laatste dagen bereiken ons via nieuwssites en sociale media tegenstrijdige berichten over hoe we ons kunnen wapenen tegen het coronavirus. Her en der wordt bv vitamine C aanbevolen. In andere berichten wordt dit dan weer afgedaan als “fake news”. Ik help u om daar wat helderheid in te krijgen. Want hetgeen Louis Pasteur formuleerde is niet uit de lucht gegrepen : “Het is niet de kiem die telt, maar wel de bodem waarop die valt”. Ik citeer ook graag dr. Geert Verhelst : “Ons immuunsysteem heeft niet enkel een goede levenskracht nodig, maar ook de nodige bouwstoffen om te zorgen voor ideale actieve soldaten: de witte bloedcellen.”

Een gezonde levensstijl is en blijft de basis van een goed werkend immuunsysteem. Dus ga even na voor jezelf. Wat onderneem jij om energie bij te tanken? Wat zijn jouw grootste energievreters? Neem je voldoende rust? Hoe is het met jouw slaap gesteld? Beweeg je nog voldoende nu we allemaal in ons kot moet blijven?

Ik wil het nu voornamelijk hebben over het belang van  gezonde voeding voor onze immuniteit. Mijd hoog bewerkte en geraffineerde producten zoals suiker (frisdrank, koek, snoep, gebak), witmeelproducten, bewerkte vleeswaren, junkfood, verwerkte aardappelgerechten, kunstmatige zoetstoffen, industriële oliën, -vetten en – margarines.

Zorg voor voldoende vitamine D door meermaals per dag de buitenlucht op te zoeken. Eet vette vis, biologische boter, – eitjes, en – zure zuivelproducten (zoals yoghurt), zongerijpte paddenstoelen of neem desnoods een supplement.

Vitamine A helpt zorgen voor actieve witte bloedcellen en sterke slijmvliezen die indringers tegenhouden. Eet veel donkergroene groenten (spinazie, andijvie, broccoli, boerenkool…), rode en gele groenten (wortels, zoete aardappel, pompoen, rode pepers…), oranje en gele vruchten (papaja, perzik, avocado, abrikozen…), en ongeraffineerde rode palmolie. Zet ook voldoende vette vis (haring, heilbot, makreel, sardines…), eidooier, boter, zure melkproducten op het menu.  Weet je van jezelf dat deze ontbreken in jouw voedingspatroon? Neem dan desnoods een supplement.

En dan nu het omstreden vitamine C : Vitamine C speelt een voorname rol in de aanmaak van collageen, elastine en mucopolysacchariden. Deze zijn onontbeerlijk voor een sterk en gezond bindweefsel en tandvlees. Een sterke collageenbarrière maakt het virussen moeilijker om toegang te verwerven tot ons systeem. Daarnaast zorgt vitamine C voor een betere immuunrespons door de toename van beweeglijkheid van de witte bloedcellen en bevordert het de productie van interferon. (Nu wordt ik wel heel gedetailleerd. Voor meer info over interferon verwijs ik naar wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Interferon ).


Zoals je in de meeste recente berichtgeving wellicht hebt opgevangen, merkt men op dat men ernstig getroffen wordt door corona wanneer het immuunsysteem in de eerste dagen niet goed of niet snel genoeg reageert om het virus in te dijken. Er volgt dan een soort cytokine storm, met tekens van bloedvergiftiging. Dit proces leidt tot een plotse, felle longaantasting met algemene achteruitgang.

Laat het dus duidelijk zijn wat Vitamine C betreft! Vitamine C valt het coronavirus niet direct aan, maar onrechtstreeks is het ONTZETTEND BELANGRIJK voor onze versterking tegen virussen!

Ook zink en selenium  horen tot basiselementen voor een goede weerstand. Zink zit vooral in rood kwaliteitsvlees, vis, ei, lever en in pompoenpitten, sesamzaad, noten en peulvruchten. Selenium zit vooral in rood kwaliteitsvlees, vis, zure zuivel, ei en in paranoten en zonnebloempitten. Neem desnoods extra supplementen.

Deze info komt niet zomaar uit mezelf ontsproten. Mijn bronnen zijn de cursussen van Dr. Geert Verhelst en de documentatie die ik toegestuurd kreeg van de Levensschool en VSU Homeopathie.

Bent u geïnteresseerd in gedetailleerdere info? Dan verwijs ik graag naar de meest recente “Bio gezond”. https://magazines.evolution.be/special-immuniteit-corona/?fbclid=IwAR1RoiwkZn1dEJhWonbBe7ivhGHSFvJRIjgTtZAnOPtSL45AP6enqFH3lEA

Gezonde groet,

Annelies Dhooge

Laat een reactie achter

Scroll naar top