Hoe doet een leraar dat?

Dit is meer dan een simpel downloadpagina of blog. Hier krijg je even een ‘sneltrein’ cursus ‘hoe word ik leraar of nog beter, hoe zet ik een kind aan tot leren! Natuurlijk kun je ook enkel de weekplanners downloaden, maar eigenlijk wil ik je meer inhoud meegeven, dus kijk maar of je tijd hebt hiervoor!

Bijgevoegd staan de weekplanners voor de komende weken die je kan uploaden. Print ze uit (knip of plak ze desgewenst in een worddocument of iets anders). En dan is het tijd om ze in te vullen. Je ontvangt tips die ik je als docent wil geven. Dus heb je even tijd, lees het dan door met de leerkrachtenbril, dat geeft mogelijk nieuwe ideeën en creativiteit!

Stel dat je weinig tijd voor persoonlijke aandacht hebt en je wilt toch een leuke dag bedenken voor je kind die thuis is. Plan de dag/week dan samen met je kind. Ga samen zitten en kijk in de uren dat jij wilt werken of andere taken wilt uitvoeren, wat jouw kind kan en wil doen!

We zijn op zoek naar zelfredzaamheid. Door empowerment te bieden, dus te tonen dat ze veel zelf kunnen, groeien kinderen. Empowerment heeft 3 basiscomponenten, te weten autonomie, verbondenheid en competentie.

Autonomie staat voor vrijheid, een kind leert doordat ze zelf beslissingen mogen nemen. Je kunt ze op weg helpen door voorbeelden te geven als ze nog jong zijn, dus een beetje sturing is niet erg, maar geef ze ook ruimte om zichzelf en hun krachten te ontdekken!

Verbondenheid: Het gevoel om ergens bij te horen, verbinding maken met andere mensen, in relatie of contact gaan met een ander. In tijden van Corona, waar we gedwongen worden tijdelijk niet naar school te gaan, is het niet evident om de verbinding met de persoon fysiek te ervaren. Gelukkig hebben we allerlei communicatiemiddelen en proberen we op andere manieren samen te komen. Wij doen dat met dit online platform en met een yogamat;).

Verbondenheid is ook kijken naar hoe je in contact staat met jezelf. Luister je wel goed naar jezelf? Ken je jezelf? Yoga staat voor verbinding, je komt op de mat in contact met jezelf door te mediteren. Dus het is een middel om dieper bij jezelf te komen. Daarom bieden we dat ook aan in deze website! Het aarden of gronden is zo belangrijk als je je bijvoorbeeld onveilig voelt, want dan kom je angst, agressie of verlamming tegen. Yoga helpt om hier boven uit te komen, je oefent op de mat met houdingen, ademhalingstechnieken, meditaties en meer en neemt de ervaringen mee als je thuis of elders bent. Zo wordt het stressniveau minder, ervaar je mogelijk meer rust en ontspanning. Op school en thuis is het goed om de balans in evenwicht te houden, de goede mix te bieden tussen ontspanning en inspanning. Dat mag met yoga, maar kan ook met andere oefeningen of sport/beweging.

Competentie is de combinatie van kennis en ervaring, de vaardigheden en talenten waar je over beschikt. In het onderwijs willen we zoveel mogelijk bijbrengen. Je kunt blijven leren op gebied van sociale vaardigheden, cognitieve vaardigheden en praktijkgerichte vaardigheden. In onze lessen zullen we de mix maken om de verschillende kinderen te bereiken.

En over verschillen gesproken, misschien heb je al eens van meervoudige intelligentie gehoord. We zijn ‘knap’ op diverse manieren: Taalknap, rekenknap, beeldknap, muziekknap, zelfknap, samenknap, beweegknap en natuurknap. De mix van interesses en vaardigheden en talenten maakt dat een kind uniek is. We kunnen een kind leren expert te worden in hun talent door verdieping aan te bieden en tegelijkertijd te leren stretchen van het brein en te oefenen in de vaardigheden die ze minder goed beheersen. Als je je hier bewust van bent (en ook weet dat je zelf een bepaalde voorkeur hebt), dan kun je nu mogelijk taken of leuke opdrachten verzinnen die stretch geven of verdieping, net als in de yoga op de mat! De ene oefening is makkelijk, de andere moeilijk, als je bezig bent dan kun je bij jezelf achterhalen hoe je hierop reageert en groei en leer je weer!

Kortom, de basis voor de lessen die we uitschrijven is gebaseerd op empowerment, meervoudige intelligentie, yoga, mindfulness (aandacht en concentratie) en allerlei andere tools en vaardigheden die wij ons eigen hebben gemaakt. Hopelijk kunnen we jullie taak als opvoeder of leerkracht wat ontlasten en helpen we mee in de ontwikkeling van jouw kind!

Schoolse groet,

Daphne Viguurs