Vervelen, kom lekker tot jezelf!

In deze roerige tijden van het coronavirus, worden we verzocht om veel thuis te blijven. De scholen zijn in heel Europa dicht en dat betekent dat veel ouders hun kinderen 24/7 thuis hebben. En omdat we ook niet naar een pretpark, dierentuin of speelplaats kunnen, kan het zijn dat kinderen zichzelf snel gaan vervelen.

Vervelen is een emotie. Een emotie die nogal eens als heel lastig ervaren kan worden. Kinderen of jijzelf als ouder, worden hangerig, gaan zeuren en je weet geen raad met jezelf.

Als ik mezelf vroeger als kind verveelde dan kreeg ik regelmatig de opmerking “ga wat doen, verveel jezelf niet zo”. Of er werden honderd en één ideeën aangedragen om mij bezig te houden. Geen van die ideeën werkte omdat ik daar dan net geen zin in had. Het zeuren en het hangen werd alleen maar sterker naarmate de verschillende ideeën werden aangedragen.

Nu tijdens de eerste dagen van de verplichte vrije dagen voor kinderen, zullen de meeste kinderen het misschien nog wel leuk vinden. Lekker geen school, geen verplichtingen en even niet al die drukte om hen heen. Maar al snel gaan ze ook hun vriendjes missen en de regelmaat die school brengt. Dan zijn ze nog wel een paar uur of misschien nog wel een dag of wat te verleiden met leuke spelletjes, tekeningen maken of knutselen. Maar daarna slaat de verveling toe. En wat dan?

Als ouder wil je altijd het beste voor je kind en verzin je jezelf gek; wat nu weer te gaan doen. Maar dat is nu net niet waar deze emotie om vraagt.

Onder de emotie “verveling” gaat een positieve boodschap schuil. Ook al hebben wij ooit geleerd dat je verveling moet vermijden, iets moet gaan doen en vooral niet mag gaan hangen op de bank. De positieve boodschap van verveling is namelijk “ontmoet de leegte”.

Als je verveling toestaat dan ga je bankhangen. Dan maak je een verveelde indruk, nergens zin in hebben een beetje miepen, zeuren en maak je een klagerig monotoon geluidje. Sta dat nu eens toe. Sterker nog, ga het lekker overdrijven. Nodig je kinderen uit om dat ook te doen.

Als je jouw kinderen of je partner ziet vervelen, nodig ze dan uit om dit uit te vergroten. Wie het meest verveeld kan gaan liggen of zitten op de bank of op de grond, wie het beste monotone geluid kan maken zonder woorden te gebruiken wie zijn verveling het beste tot uitdrukking kan laten komen. Maak er een spel van!

Weet je wat er dan gaat gebeuren? Dan krijg je een hilarisch tafereel. Als je deze emotie zo uitvergroot dan kom je in een soort van meditatieve status. Probeer het maar eens uit. Hangen, rustig worden en een monotoon geluid maken. Dat lijkt dan al gauw op mediteren. En dat is precies wat deze emotie van je verlangt. Kom in het niets, doe niets en denk niets. Wordt rustig in je hoofd en lijf.

Als je dit toestaat, krijgt je hoofd en lijf na een tijdje weer nieuwe energie en grappig genoeg komen dan vooral kinderen vaak zelf op een idee wat ze willen gaan doen. Dus na een tijdje vervelen, komt er vanzelf een moment waardoor ze weer drukdoende worden. Creatief en speels.

Succes en heel veel plezier met vervelen!

Groeten, Dimphy Noordermeer

Scroll naar top