Stel je hebt een groep kinderen of een kind wat schoolweigeraar is en je wilt verbinding maken. Je hebt doelen voor ogen, leerstof of andere taken die af moeten. Hoe ga je dan het beste te werk? Ieder kind leren kennen is maatwerk. Maak op een creatieve manier kennis met iedereen.
Om contact te maken met iemand, is het handig dat je zelf ook goed in contact bent met jezelf. Als jij open staat voor communicatie en lekker in je vel zit, dan is de kans groter dat er spontane en oprechte verbinding ontstaat. Jezelf aanvoelen en even stil maken in je hoofd kan werken. In het hoofdstuk rond zelfzorg kun je meer hierover vinden.
Kun je verwachtingen van de les los laten om even in verbinding te komen met de kinderen of het kind voor je? De technieken en werkvormen van meervoudige intelligentie, waarbij je kijkt naar welke talenten het meest aanwezig zijn en welke nog verder ontwikkeld kunnen worden, zijn een mooie start. Daarnaast ook de manier waarop een persoon voorkeurskanalen heeft qua communicatie, zoals in de NLP, zijn handig. We zullen in de volledige opleiding hier ruim aandacht aan geven. Voor nu, willen we snel aan de slag en beperken we ons met wat praktische tips:
Begin met een spel, een kort rondje waarbij er spanning en humor in voor komt. Denk aan een samenwerkingsopdracht, waarbij je kleinere groepen maakt of bijvoorbeeld een grote opdracht waarbij je samen spant tegen ‘het spel’. Ondertussen dat het spel aan de gang is, observeer je zelf de rollen in de groep. Wie is de initiatiefnemer, wie komt altijd als laatste, wie is onzeker, wie durft alles, wie zit in het midden en is onopvallend. Bedenk op basis van je observatie wie je dan tijdens de les welke taak of vraag of …. geeft.
Een namenspel waarbij je telkens de naam van de voorganger en alle andere kinderen in de (grote) kring moet onthouden en opsommen, zorgt voor veel spanning en plezier. Maak grapjes tussendoor, help met stiekem fluisteren en binnen korte tijd ken je alle namen uit het hoofd (je bent zelf altijd de pineut en de laatste!). Ook bij ‘Ik ga op reis en neem mee’ dien je het product te onthouden en de vorige opsommen, wat ook spannend en ludiek kan zijn met de gekke voorwerpen.
Persoonlijk werk ik veel 1 op 1 met kinderen. Ik start dan meestal met iets op papier of met kaartjes, filmpjes of een verhaal (over mezelf) zodat we iets hebben om over te praten. Ik kijk wat de reactie is, heb ik een link gelegd of nog niet en ga dan telkens op zoek naar raakvlakken, ik wil matchen. Zodra ik die gevonden heb, ga ik verder met de antwoorden die gegeven zijn.
Hier tref je een leuke website om originele vragen te stellen.
Zodra er meer vertrouwen is opgebouwd en je in contact bent, kun je mogelijk ‘moeilijke’ thema’s aansnijden zoals emoties. Hiervoor werk ik al jaren met ‘het lekker in je vel spel’. Je krijgt leuke kaartjes met de woorden van emoties erop. De dieren tonen de expressie van de emotie. Het is een geweldig communicatiemiddel. Kinderen en volwassenen kunnen op deze manier kanaliseren en in gesprek raken. Door emoties te ontdekken en bespreekbaar te maken ontstaat er begrip, verbinding, compassie en vertrouwen.
Hieronder de uitleg het spel:
Blij, bang, boos, verdrietig of trots?
Ontdek spelenderwijs de taal van emoties.
Tekst, beeld én prikkelende vragen helpen gevoelens en emoties bespreekbaar te maken, ze te (h)erkennen en er beter mee om te gaan. Verrassend, hoe je jezelf en elkaar (nog) beter leert kennen. Je voelt je daardoor zekerder én het helpt je in relaties met anderen.
Het Lekker-in-je-vel-spel helpt:
• je emotionele intelligentie (EQ) te vergroten
• inzicht te krijgen in gevoelens en emoties
• je emotionele woordenschat uit te breiden
• positief en oplossingsgericht te leren denken
48 EQ-coachingkaartjes
Het Lekker-in-je-vel-spel bevat 48 coachingkaartjes met op ieder kaartje een emotie. De afbeelding op de voorkant van de kaart weerspiegelt het gevoel.
• korte omschrijving emotie
Op de achterkant van de kaart staat een korte doeltreffende uitleg van de emotie, waarin er ook extra nuancewoorden worden gegeven voor het betreffende gevoel. Zo geeft dit spel spelenderwijs een uitbreiding van je emotionele woordenschat.
• Oplossingsgerichte vragen
Onder de afbeelding staan twee vragen waarmee je inzicht krijgt in de manier waarop je positief en oplossingsgericht om kunt gaan met het betreffende gevoel.
• 48 emoties en gevoelens in “kinderSPREEKtaal”
De woorden voor emoties en gevoelens die in dit Lekker-in-je-vel-spel zijn opgenomen zijn te gebruiken in de spreektaal van kinderen. Het zijn allemaal toegankelijke woorden in begrijpelijke taal voor kinderen en voor mensen die laaggeletterd zijn.
Regelmatig wordt er, in de literatuur of lesmateriaal, over de basisemoties als de “4 B’s” gesproken: Bang, Blij, Boos en Bedroefd. Maar bedroefd vinden wij geen ‘kinderwoord’. Verdrietig is wél een woord dat kinderen kunnen gebruiken.
• Gedachtegoed Marshal Rosenberg
Bij het samenstellen van deze kaartenset hebben we rekening gehouden met het gedachtegoed van Marshal Rosenberg en de theorie van de Geweldloze communicatie. Woorden als onderdrukt, aangevallen, gebruikt, mishandeld komen niet voor op de kaarten. De emoties en gevoelens die in dit Lekker-in-je-vel-spel zijn opgenomen zijn dan ook geen quasi- of schijngevoelens zoals: “ik voel me afgewezen, aangevallen, tekortgedaan, gehinderd, onderdrukt, bedrogen, vernederd, gekwetst, in de steek gelaten, verwaarloosd, niet serieus genomen, onder druk gezet, ik voel me gebruikt”.
Schijngevoelens zijn geen handige woorden om te gebruiken voor gevoelens of emoties, het zijn in feite woorden voor gedachten en hebben altijd een zekere beschuldiging of verwijt in zich aan het adres van de ander: “ik heb het idee dat jij mij dit aandoet.” Beschuldigingen of verwijten zijn nooit bevorderend voor de start van een goed gesprek om bijvoorbeeld een conflict op te lossen. Als je wilt duidelijk maken aan een ander hoe je je voelt, dan begrijpt de ander je beter wanneer je de echte gevoelens- en emotiewoorden gebruikt zoals deze zijn opgenomen in dit Lekker-in-je-vel-spel.
In onze webwinkel kun je dit spel bestellen.