Zorg voor jezelf, hoe doe je dat?

Verzorg u zelf! En dan ga je naar huis of lig je in de zetel of …… Stel je voor dat het even niet gaat, te druk in je hoofd, fysieke klachten, huilbuien of ‘gewoon’ een lastige dag. Dat is zo herkenbaar dat we er een cursus vol over kunnen schrijven. Laten we starten met wat uitleg en oefeningen.

Zelfzorg is goed luisteren naar jezelf. Kijken naar wat er schadelijk voor je is, wat energie vreet en wat juist energie geeft. Goed voor jezelf zorgen door om te gaan met mensen waar je blij van wordt. Mensen die positief in het leven staan, die dezelfde interesses of visie hebben. Mensen waar jij van kunt bijtanken als je met ze babbelt, daar knap je van op.

Kijk eens naar de verschillende levensgebieden, hoe gaat het nu met je? Zijn er wensen die onderdrukt worden? Waar ben je volledig uit balans? Stel voor jezelf eens de volgende balans op, hoe sta je er nu voor? Print dit document uit en gebruik het om je balans terug te vinden. INVOEGEN ZELFZORGOPDRACHT DAPHNE

En het blijft niet enkel bij op papier noteren. Je maakt voornemens en kunt die triggeren door regelmatig de volgende vragen aan jezelf te stellen en acties uit te voeren.

  1. Vraag 5 keer per dag aan jezelf waar je nu echt zin in hebt. Stel je dagplanning zit al in je hoofd of staat in je agenda. Krijg je daar dan energie van? Geeft dat je vreugde? Of is die planning een blok aan je been en raak je er moedeloos van? Bewustwording van jouw patronen en gedragingen is erg belangrijk hierin. En daarna kijken of we kleine stapjes kunnen zetten om hier aan te werken. Dus de eerste vraag is, ‘Wat wil ik nu echt? Wat heb ik nu nodig’. En dan kijken of je dat van jezelf mag………… en wie weet telefoneer je dan vandaag een keer niet naar een persoon die aandacht nodig heeft, maar ga je zelf een fijne wandeling maken, boek lezen of iets anders.
  2. Kom in beweging, maak de dopamines en endorfines in je lichaam wakker. Als we bewegen gebeurt er veel in het lichaam en de hersenen. Beweging is gezond, zorgt voor een betere weerbaarheid en maakt dat je langer kan leven. We hebben genoeg redenen om te bewegen maar weer ben je het zelf die het moet doen! Ga op zoek naar een sport of beweging waar jij je prettig bij voelt. In de yoga zijn er zoveel manieren, we hebben de restorative yoga, die erg traag, op het gemak en ontspannend is en hele zenuwstelsel en stress level verbetert. Daar kun je bijvoorbeeld mee starten en langzaam opbouwen naar zachte flow of yinyoga. En wie weet krijg je de smaak te pakken en volg je al snel de lessen van Aruna, pralaya en hathayoga. Een wandeling, trainen voor de 5 km run, fietsen, het doet allemaal deugd. Merk op wat voor jou het beste is.

Wil je meer weten over dit onderwerp, vraag gerust advies, we zijn er voor jou!

Scroll naar top