De verschillende lagen van je lichaam (Koshas)

Je kunt je lichaam/energie/geest complex verdelen in 5 onderdelen of koshas. Kosha betekent laag of dimensie van menselijk bestaan. Iedere laag bedekt een meer subtielere aandachtigheid binnen in zich. Het is als een model van menselijke ontwikkeling, zoals getoond in onderstaande foto van Nicki Forman (grondlegger van Aruna yoga (www.aruna.yoga). Hier een vrije vertaling uit haar boek.

dav

1. Fysieke (annamaya) lichaam

2. Energetisch/adem (pranamaya) lichaam

3. Geestelijke (manas) lichaam,

4. Wijsheid (vijnanamaya) lichaam

5. Gelukzalig (Anandamaya) lichaam

@ 1. Het fysieke lichaam is de tastbare laag van ons bestaan. Ons voertuig waar we als doel hebben om het in optimale staat te houden. Dit doen we door ons eten, de lucht die we inademen en door fysieke yogahoudingen. Dit is waar de uitlijning van het lichaam door Pralaya en hathayoga, restorative/yin yoga helpt om ons lichaam te onderhouden.

@ 2. Het energetisch en adem lichaam. Prana is de vitale levenskracht dat ons lichaam doordringt op ieder niveau. Deze laag is een mengeling van voedsel, water en omgevingsenergie en kan vergroot worden door ademhalingsoefeningen te doen; Het is de brug tussen het tastbare lichaam en de ontastbare geest en emoties. Als je stilzit en ademt, dan kun je controleren hoe het met je gaat (zoals we regelmatig doen in onze yoga met de mindful 3 minuten ademhaling, waar we ons fysieke lichaam, onze emoties en gedachten observeren).  

@3. Het geestelijke lichaam is waar we de emotionele context van de geest ontmoeten. Dit is verantwoordelijk voor ons instinctief functioneren en helpt ons in het voorzien van onze behoeften om te overleven, veiligheid, voortplanting en verzorging. Het antwoordt op onze zintuigen (zien, horen, ruiken, proeven en voelen) en onderhoudt ons contact met de buitenwereld. Er zijn 4 delen die interactief werken.

  • Manas, instinctief brein (dierlijk functioneren): Vluchten, vechten, bevriezen of vriendschap.  De theorie van fysioloog Walter Bradford Cannon is interessant voer voor huidige onderzoekers rond stressregulatie en de innerlijke belevingswereld.
  • Ahamkara, het gevoel van ‘ik’ (Ego identificatie): de ‘ik’ die gescheiden is van ‘wij’.  
  • Chitta, geheugen: De opslag van onze ontmoetingen in het verleden, onze ervaringen en zaken die we erfelijk hebben doorgekregen.  
  • Buddhi, intellectueel brein: het rationele denken dat ons dagelijkse leven uitvoert.

Het geestelijke lichaam is ook het lichaam waar onze emoties en droomstaat van bewustzijn zich bevind.

@4. Het wijsheid lichaam. Het hogere niveau van het buddhi lichaam waar hogere kennis, intuïtie, wijsheid en psychische vaardigheden zich bevinden. Door yoga krijg je sneller toegang en ontwikkel je naar een meer intuïtieve manier van functioneren. Hier kom je in contact met compassie (zelfliefde), acceptatie, liefde, vrede en vreugde omdat het ego wordt afgevoerd. Hier ontwikkelen we wijsheid.  

@5. Gelukzalig lichaam. Dit lichaam is het meest in contact met je echte spirituele zelf. Het is voorbij de emotie. Het is een staat van vrede, liefde, extase in de vorm van pure zelf. Dit is de lag waar eenheid met puur bewustzijn wordt gecreëerd.

Het beoefenen van yoga helpt ons om bewustzijn te ontwikkelen naar een meer subtiel niveau. Het herinnert ons aan wie we echt zijn en wat ons levensdoel is. Het maakt ons wakker, ontwikkelt ons naar een hogere niveau in de koshas maar dit is niet het doel van yoga.

Het is een huwelijk tussen de 5 koshas. Bewustwording van de vorm naar het vormeloze. Wees aandachtig, zie je reis, jouw pad door de verschillende lagen als je yoga beoefent. Soms zit je in de ene laag, dan weer in de andere, het wisselt altijd en blijft nooit op het hoogste niveau. Het is de kunst om aandachtig te zijn op de mat, om het daarna in je dagelijkse leven ook te ervaren. Wees in het hier en nu! Wat is hier, nu. En wat kan ik hier nu uit leren?  

Scroll naar top