Contra-indicaties

Contra-indicaties zijn redenen waarom je iets niet moet doen. We sommen een aantal basis regels toe uit de Mindfulness en Yoga. Mocht je verder twijfelen of het beoefenen van een van de oefeningen uit deze cursus, niet goed voor jou zou zijn, vraag dan raad aan je huisarts of specialist. Of stuur ons een mail om toegang te krijgen tot onze vragenlijst zodat wij je kunnen adviseren.

Om Mindfulness en compassie of meditatie te kunnen begeleiden, dienen we te weten of je psyschische problemen of een ziektebeeld hebt. In geval van bepaalde stoornissen mogen wij enkel doorverwijzen naar een psycholoog of behandelend arts. De bovenstaande vragenlijst geeft ons een mogelijkheid om met je in gesprek te gaan.

Verslavingsproblematieken kunnen belemmerend zijn om een gewenst resultaat of verwachting van een training te realiseren. Wees eerlijk zodat we je ook een goed advies kunnen geven.

Indien je zwanger bent, is yoga een fijne manier om te ontspannen. Deed je al 3 maanden of meer aan yoga voor je zwangerschap, dan kun je de oefeningen die je deed gerust voortzetten, maar let op de onderstaande don’ts! Ga je voor de eerste keer yoga beoefenen, dan is het raadzaam om ons (vertrouwelijk) in te lichten zodat we kunnen aangeven welke houdingen je beter wel of niet doet. Pure zwangerschapsyoga bieden we nu (nog) niet aan. Je kan meedoen mits voorzichtigheid en doorspreken van je situatie! In het algemeen geldt: Geen buikspieroefeningen doen, geen vuurademhaling, geen torsies/twists uitvoeren, geen diepe achteroverbuiging, geen buiklighoudingen, geen mulabandha, geen ophouden/vasthouden van de ademhaling, geen armbalans oefeningen waar er intense druk op de buik ontstaat en geen inversies (omgekeerde houdingen, dus hoofd beneden, benen omhoog). Weet dat deze opgesomde oefeningen een miskraam/vroegtijdige geboorte kunnen veroorzaken en wij hier niet verantwoordelijk voor zijn!

Hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, hernia, verlamming, epilepsie, oogziekten zoals glaucoma, beroertes en soortelijke aandoeningen vragen om voorzichtigheid in houdingen. Als de yogadocent weet wat er speelt kun je een alternatieve houding aangeboden krijgen. Twijfel je zelf, dan kun je veilige rusthoudingen doen terwijl anderen een uitdagende houding doen. Vraag advies aan de yogadocent waar je les volgt en bespreek met je huisarts of behandelend arts je voornemen om te gaan sporten.

Scroll naar top